El primer “RAID” del Sàhara Occidental

La història de la humanitat està plena de multitud de fets rellevants, heroics, abnegats, però sí els diferents mitjans de comunicació escrita, oral o visual no els palesen, la seva transcendència queda entelada, injustament enfosquida i menys valorada. En la petita història de la nostra Guinea van tenir lloc moltes aventures, la bona part de les quals han caigut en l’oblit o, simplement, no s’han conegut mai. Vaig a explicar aquí un episodi realment meravellós i que tal vegada hagi passat desapercebut a quants estimem aquell país. La història és com segueix.

Raid BATA-VILLA CISNEROS

Tres espanyols que treballaven en la nostra Guinea, Álvaro Hevia (cap del Servei Forestal de Guinea Equatorial, amb seu a Riu Benito), José Fornieles (Subdelegat de Treball a Bata) i Ramón Carreño (del Servei de Mines de Bata, on era ajudant del meu pare), en una de les seves reunions en el Club de Tennis de Bata van començar a madurar una idea que, al principi, podia semblar a l’excés arriscada, però en absolut exempta de mèrit: realitzar un *raid automobilístic, en un Citroen 2 CV, des de Bata fins a Villacisneros, al Sàhara espanyol. Després de traçar adequadament els plans, obtenir els pertinents permisos per a creuar els diferents països, posar en regla els passaports i fer la intendència, el dia 10 de desembre de 1964, dijous per a més senyals, sortia de Bata en direcció a Ebebiyín l’expedició que va adoptar per a si l’acrònim HEFORCA, pels cognoms dels tres integrants de la mateixa. Van adaptar un dipòsit supletori de combustible al 2 CV, un altra roda més de recanvi i van adquirir un llibre editat a Johannesburg, en el qual venien les carreteres d’Àfrica Occidental i el seu estat, així com els possibles punts de proveïment de combustible, hotels, tallers, etc. Cadascun conduiria 200 kms. i, a continuació, passaria el volant al que anés assegut al costat del conductor; realitzat el relleu, aquest passaria al seient del darrere i el qual anava darrere al davanter, i així successivament.

El trajecte va anar de la següent manera. Des de Ebebiyín, a 227 kms. de Bata, van sortir cap a Yaoundé, en el veí Camerun, travessant el La història de la humanitat està plena de multitud de fets rellevants, heroics, abnegats, però sí els diferents mitjans de comunicació escrita, oral o visual no els palesen, la seva transcendència queda entelada, injustament enfosquida i menys valorada. En la petita història de la nostra Guinea van tenir lloc moltes aventures, la bona part de les quals han caigut en l’oblit o, simplement, no s’han conegut mai. Vaig a explicar aquí un episodi realment meravellós i que tal vegada hagi passat desapercebut a quants estimem a aquell país. La història és com segueix.

Tres espanyols que treballaven en la nostra Guinea, Álvaro Hevia (cap del Servei Forestal de Guinea Equatorial, amb seu a Riu Benito), José Fornieles (Subdelegat de Treball a Bata) i Ramón Carreño (del Servei de Mines de Bata, on era ajudant del meu pare), en una de les seves reunions en el Club de Tennis de Bata van començar a madurar una idea que, al principi, podia semblar a l’excés arriscada, però en absolut exempta de mèrit: realitzar un *raid automobilístic, en un Citroën 2 CV, des de Bata fins a Villacisneros, al Sàhara espanyol. Després de traçar adequadament els plans, obtenir els pertinents permisos per a creuar els diferents països, posar en regla els passaports i fer la intendència, el dia 10 de desembre de 1964, dijous per a més senyals, sortia de Bata en direcció a Ebebiyín l’expedició que va adoptar per a si l’acrònim HEFORCA, pels cognoms dels tres integrants de la mateixa. Van adaptar un dipòsit supletori de combustible al 2 CV, un altra roda més de recanvi i van adquirir un llibre editat a Johannesburg, en el qual venien les carreteres d’Àfrica Occidental i el seu estat, així com els possibles punts de proveïment de combustible, hotels, tallers, etc. Cadascun conduiria 200 kms. i, a continuació, passaria el volant al que anés assegut al costat del conductor; realitzat el relleu, aquest passaria al seient del darrere i el qual anava darrere al davanter, i així successivament.

El trajecte va anar de la següent manera. Des de Ebebiyín, a 227 kms. de Bata, van sortir cap a Yaoundé, en el veí Camerun, travessant el Riu Camp en ferri. Després d’haver realitzat 327 kms. van arribar a aquesta ciutat. Van continuar viatge per Douala. El dia 15 del mes en curs van partir cap a la República de Nigèria, travessant-lo d’Est a Oest fins a la frontera, amb inevitable estada en l’extraordinària ciutat dels Llacs, fins al Dahomei i la seva capital Porto Novo. Van travessar Dahomei de Sud a Nord per a arribar a la següent etapa: Níger; era el dia 18. Des de la seva capital, Niamey, van sortir el dia 22 cap a l’Alt Volta, per Kanchari, i el dia 24 van creuar el Ric Volta per arribar a l’enorme Mali, que van travessar pel sud, per Sikasso, fins a arribar A Bamako i 564 kms. recorreguts en una sola jornada; una jornada per carreteres africanes, que no eren ni camins forestals precisament. Després de continuar el seu periple, el dia 29 van aconseguir arribar al Senegal i la seva capital, Dakar. Fent un descans per posar a punt els cossos i fer passar pel taller el desmanegat 2CV, rebent el Nou Any de 1965 en aquest país tropical. El dia 5 de gener van arribar a Rosso, en la veïna Mauritània i el dia 6 van entrar a la seva capital, Nouakchott. Desert a través, el diumenge, dia 10, arribaven a l’Aargub, en el nostre Sàhara, entrant a Villacisneros a les 22:00 hores del mateix dia. En total es van fer 8.052 kms. El dia 13 de gener, en un vol d’Iberia, van partir cap a Las Palmas de Gran Canària, donant per conclòs el raid, després d’haver travessat gairebé mitja Àfrica.

Enrere quedaven moltes penalitats, esglais i desenganys, però també una gran satisfacció, un plaer reservat als triats i moments indubtablement deliciosos i irrepetibles. Sens dubte, havien fet història.

Esteban Calderón Dorda

About Mili Sahara

Saharià 1974-975 (caporal transmisions, Villa Cisneros i Edchera)

Posted on 4 Juny, in cat (19) 34 anys després. Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: